top of page

Jaká by měla být lektorka jazyka?

  • Obrázek autora: Simona
    Simona
  • 16. 7.
  • Minut čtení: 2

K tomu tématu se vyjadřují skoro všichni, kteří učí jazyky, tak jsem se rozhodla, že se tedy také vyjádřím. Článek nevyjadřuje obecnou pravdu, je to moje vidění lektorky s více jak dekádou praxe ve výuce cizích jazyků jako nerodilé mluvčí se solidním vzděláním a léty pobytu v cílové zemi. Také se držím označení lektorka jazyka a ne třeba learning designérka, což je v dnešní době také obvyklé.


Dobrá lektorka jazyka by měla mít několik klíčových vlastností, které podporují efektivní učení se a vstup do jazyka. Především by podle mého názoru měla mít jazyk vystudovaný. Tady se mnou mnoho kolegyň a kolegů nebude souhlasit, ale já jsem ráda, že mám teoretickou průpravu z vysoké školy, která mi dovolí jít do hloubky a dát věci do souvislostí. Měla by mít tedy odbornou znalost jazyka – rozumět gramatice, slovní zásobě i výslovnosti, a to nejen teoreticky, ale tak, aby je dokázala srozumitelně a přehledně předat. Ideální je, pokud má zkušenosti s jazykem jako nástrojem komunikace – tedy mluveným, psaným i kulturními specifiky dané země. Nezbytnou součástí její práce jsou také komunikační dovednosti. Měla by umět vysvětlit složité jevy jednoduše, naslouchat studentům, reagovat na jejich potřeby a přizpůsobit jim výuku. Zároveň vytváří bezpečné a podporující prostředí, kde se student nebojí mluvit, dělat chyby a ptát se. Měla by se také vyznat v historii a reáliích daného kulturního a jazykového okruhu. 


ree

Pedagogické schopnosti jsou také důležité. Kvalitní lektorka rozumí procesu učení se, zná didaktiku a metodiku daného jazyka ví, že každý student je jiný, a přizpůsobuje výuku jeho stylu i tempu. Měla by ráda učit. Umí připravit strukturované lekce, ale je také flexibilní, když se student potřebuje věnovat něčemu specifickému. Poskytuje jasnou a pozitivní zpětnou vazbu. Vedle toho je důležitá také empatie a schopnost motivovat. Dobrá lektorka chápe, že učení se jazyku může být náročné, a dokáže studenta podpořit, povzbudit a nadchnout pro kulturu a historii dané země. Je trpělivý a vnímá každý malý pokrok jako důležitý.


Konečně, lektorka by měla být tvořivá – využívat rozmanité metody a materiály, jako jsou videa, písně, autentické texty nebo dialogy. Podporuje aktivní zapojení studenta do všech jazykových dovedností: mluvení, psaní, čtení, porozumění i psaní textu. Vede studenty k samostatnosti a učí je, jak se učit. Motivuje je tak, aby se jazykem zabývali i mimo lekce. Lektorka by měla být osobou, která z vás udělá hrdiny konkrétního jazyka.


A co vy, jakou jste zažili nejlepší lektorku vy? Jaký jazyk učí?


Vaše Simona


 
 
 

Komentáře


© všechna práva vyhrazena Hebrejština s radostí 2020

created by Tereza Lányová

bottom of page